Aftrap Communicatie

Arne Krijnsen

  • Home
  • Portfolio
  • Over
  • Tarieven
  • Blog
  • Contact
Je bent hier: Home / Blog / Webdesign / Vijf criteria voor een goede website

Vijf criteria voor een goede website

Door Arne 2 Reacties | gepubliceerd op 22 augustus 2013

Tips voor een goede websiteEr is niet één formule voor een succesvolle website. Het succes hangt af van de doelen die de website moet realiseren. Waarbij die websitedoelen weer mede worden ingegeven door de marketingdoelen die je stelt. Maar al die websites die succesvol zijn, hebben wel bepaalde zaken gemeen. Het zijn de criteria voor een succesvolle website.

Juiste vertaling van de kernboodschap

Wat maakt jouw onderneming uniek? Waarom moeten mensen jou hebben en niet al die andere? Het zijn de vragen waar het om draait; die je jezelf stelt voordat je begint met je onderneming. In je online presentatie moeten de antwoorden op deze vragen ook verwerkt zijn. Je onderscheidend vermogen moet verteld worden en moet afgestemd zijn op beoogde bezoekers. En ook direct zichtbaar zijn voor de vluchtige, scannende bezoeker.

Passende vormgeving (webdesign)

De identiteit van de onderneming moet in de website naar voren komen. De eerder geformuleerde kernboodschap helpt bij het creëren van een passend websiteontwerp. Zorg voor een functionele vormgeving die ondersteunend is aan de inhoud. Er is meer ruimte voor een dominantere vormgeving als de website een beleving moet overbrengen. Uiteraard zou een website in alle hedendaagse veelgebruikte browsers (IE 9 en 10, Chrome, Firefox en Safari) goed tot zijn recht moeten komen.

Gebruiksvriendelijk (usability)

Is direct duidelijk wat bezoekers kunnen verwachten als ze de homepage bezoeken? Weten ze welke informatie de website bevat? Doorzien bezoekers direct de structuur van de website? Snappen ze de knoppen? Wordt het bezoekers makkelijk gemaakt om door te klikken? Als deze vragen positief beantwoord kunnen worden, is de kans groot dat je website gebruiksvriendelijk is.

Toegankelijke teksten

Korte, heldere teksten zorgen ervoor dat bezoekers beter begrijpen wat je onderneming te bieden heeft. Hou het taalgebruik simpel. Jargon is bijna altijd verboden, omdat websitebezoekers niet dezelfde voorkennis als jou hebben. Zorg er daarnaast voor dat de webteksten de zoekwoorden bevatten waarop jouw beoogde bezoekers zoeken. Maak veel gebruik van tussenkopjes en witregels want dat oogt rustiger voor de bezoeker.

Goede vindbaarheid (SEO)

Verwerk relevante zoekwoorden die corresponderen met de content op alle plekken op je website die er toe doen: in de website-url, de websitetitels, de (tussen)kopjes, de menubalk, in de beschrijvende html (description tags en keyword tags) de alt-tag (beschrijving van het plaatje, zodat plaatjes ook door zoekmachines gevonden kunnen worden). Voeg regelmatig nieuwe content toe, en zorg voor een snelle laadtijd van je website. Dat en meer vinden zoekmachines belangrijk.

Natuurlijk zijn er altijd meer criteria te noemen. Aanvullingen zijn welkom!

Categorie: Webdesign

Meer van mijn blog

  • De fluisterwaterkoker 1 mei 2020
  • De sector, de marktleider en een bedrijfsreputatie 1 oktober 2016
  • De klagende consument; negeren of reageren? 14 november 2014
  • Aardappelmarketing 8 oktober 2014
  • Beïnvloeden marktleiders reputaties van collega-merken? 8 september 2014

Reacties

  1. René Leverink zegt

    22 augustus 2013 om 17:11

    Wat ik zelf erg irritant vind, zijn websites waar je allerlei dingen uit moet zetten. Muziekjes, grafische grapjes, etc. ‘Skip intro’, kun je dan doen, soms. Skip die intro zelf, denk ik dan.

    Beantwoorden
    • Arne Krijnsen zegt

      23 augustus 2013 om 10:25

      Ja klopt! Is iets van een paar jaar geleden, toen hadden veel websites dat. De vorige website van Het Kookatelier had dat ook, een introfilmpje. Ook nog in Flash, waardoor de website niet te openen was op mobiele apparaten. Het was het eerste wat we bij de nieuwe website veranderden.

      Beantwoorden

Geef een antwoord Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Van mijn blog

  • De fluisterwaterkoker
  • De sector, de marktleider en een bedrijfsreputatie
  • De klagende consument; negeren of reageren?
  • Aardappelmarketing
  • Beïnvloeden marktleiders reputaties van collega-merken?
  • Klantcontact: hoe wel en hoe niet?
  • Overtuigen met angstaanjagende beelden, werkt dat?
  • De paradox van het gepersonaliseerde internet
  • Is reputatiemanagement zinloos?
  • Wat moet er op je visitekaartje?
  • Het succes van de Triodos Bank
  • Aftrap: Calimeromarketing 3.0
  • Wat doe jij met al je ideeën?
  • Het einde van ons geheugen
  • Vijf criteria voor een goede website
  • Schema’s en tropen om in je oren te knopen
  • Ervaringen met Scoupy
  • Marketing bij buitengesloten consumenten
  • Waarom de jokkebrokken-advertentie van de NLE werkt
  • Webteksten: jij of u?
Arne

Kennismaken?

Stuur me even een berichtje. Ik leer je graag kennen.

Bericht sturen

Van Twitter

  • Je reageert vooral op lijden dat je met eigen ogen ziet. Zo simpel is het www.volkskrant.nl/ts-bfe0b9e3 via @volkskrant

    15 juli 2019 09:44

Artikelen van mijn hand

  • De fluisterwaterkoker
  • De sector, de marktleider en een bedrijfsreputatie
  • De klagende consument; negeren of reageren?

Based in Utrecht

Celebesstraat 40 bis
3531 KD Utrecht
06 15 25 33 62

  • Facebook
  • LinkedIn