Iedereen heeft ze wel eens. Ze komen op de meest onverwachte momenten en soms zijn zo goed dat je je afvraagt waarom het er nog niet is: een goed idee. Een goed idee voor een product of dienst. Een slimme oplossing voor een nog niet eerder ontdekt probleem. Je zou er eigenlijk wat mee moeten doen. Het idee in de praktijk brengen. Het idee vermarkten. De meeste ideeën worden echter nooit in de praktijk gebracht. Hieronder drie twee ideeën die het wel hebben gered.
Window Brokers
Door de opkomst van internetwinkels staan steeds meer winkelpanden leeg; reclamemakers zijn altijd op zoek naar nieuwe advertentiemogelijkheden. Waarom niet de winkelruiten van leegstaande winkelpanden verhuren als advertentieruimte? Zie, een concept is geboren. Window Brokers heeft alle kenmerken van een goed concept: het idee is simpel, het speelt in op een maatschappelijk probleem en het creëert voor meerdere partijen een win-win situatie. En ik zie een boel groeimogelijkheden: waarom bijvoorbeeld geen Google Maps integratie? Zodat adverteerders hun eigen locatie kunnen kiezen uit een database van lege winkelpanden.
Creatance
‘The strength of weak ties’ is een theorie uit de Sociologie: mensen die veel zwakke bindingen hebben (binding met mensen die je niet goed kent) blijken succesvoller dan mensen met veel sterke bindingen. Met veel zwakke bindingen is je netwerk gevarieerder. En als je op zoek bent naar een baan heb je meer aan een gevarieerd netwerk. Ook in de creatieve sector speelt het probleem: programmeurs kennen elkaar, maar kennen geen ontwerpers, fotografen, copywriters en vice versa. Creatance koppelt de verschillende typen professionals in de creatieve sector, zodat gevarieerdere teams betere producten afleveren. Binnenkort starten ze! Let ook op het prachtige design van de website.
Safe&Start
Je kent het wel: aan het eind van de werkdag heb je tientallen browserbladen, Excelsheets en Worddocumenten openstaan en die moet je allemaal één voor één handmatig opslaan en afsluiten. Een tijdrovend proces. En de volgende dag moet je ze allemaal weer één voor één openen. Dat zou toch sneller moeten kunnen? Met één druk op de knop al je geopende documenten afsluiten en op één plek opslaan. Zodat je ze later met één druk op de knop weer kunt openen. Integreer het met Dropbox en je biedt bedrijven een product waardoor werknemers sneller en effectiever werken.
Alleen Safe&Start is nog niet ontwikkeld. Ik had het laatst bedacht, maar het idee stond te ver van mij af om het goed te kunnen ontwikkelen. Heb jij wel affiniteit met dit idee? Neem het en maak er een succes van. Dat scheelt mij aan het begin en eind van een werkdag weer wat tijd.
Geef een reactie