Aftrap Communicatie

Arne Krijnsen

  • Home
  • Portfolio
  • Over
  • Tarieven
  • Blog
  • Contact
Je bent hier: Home / Blog

Overtuigen met angstaanjagende beelden, werkt dat?

Door Anniek Laven Reageer | gepubliceerd op 15 april 2014

Fear appealAngstaanjagende beelden, iedereen komt er wel eens mee in aanraking. Een plaatje van zwarte longen op een pakje sigaretten, of de bekende reclames rond de jaarwisseling waarin mensen met ernstige brandwonden te zien zijn. Je zou denken dat deze angstaanjagende beelden (ook wel fear appeals genoemd) aanzetten tot een gedragsverandering. Maar is dat wel zo?

Wat is een fear appeal en hoe werkt het?

Een fear appeal is een persuasief bericht dat angst probeert op te wekken door een bedreiging of gevaar te laten zien. Het doel hiervan is om mensen hun gedrag te laten veranderen. Zo is bij de fear appeal met de zwarte longen het doel om mensen te laten stoppen met roken. Fear appeals leiden dan ook vaak tot angst. Dat lijkt een goed begin voor de gedragsverandering. Een roker die bang wordt van de zwarte longen, dat is toch juist wat we willen? Als de roker schrikt van de longen en bang wordt om er ook zo te gaan uitzien zal hij zich vast bedenken voordat hij weer een sigaret opsteekt. Helaas werkt het niet zo simpel. Fear appeals leiden vaak tot weerstand. Mensen proberen de bedreigende boodschappen te ontlopen of te negeren, of ze ontkennen dat de boodschap relevant voor hen is.

Hij is te snel gegaan

Ik kwam een aantal dagen geleden het filmpje van de campagne ‘Hij is te snel gegaan‘ van het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid tegen. Hardrijders komen hierbij op hun eigen begrafenis waarbij vrienden en familie afscheid van hen nemen. Een behoorlijk heftige campagne. Maar ook hierbij vraag ik me af of dit echt tot gedragsveranderingen gaat leiden. De hoofdpersonen uit het filmpje zullen ongetwijfeld langzamer gaan rijden. Maar of het ook werkt voor hardrijders die het filmpje thuis vanaf de bank zien? Volgens mij is de kans groot dat ze de persoonlijke relevantie ontkennen en zeggen: ‘Ach, zo hard rij ik helemaal niet’.

Wat ­­werkt dan wel?

Mensen eerst in een positieve stemming brengen en daarna proberen om hen tot gedragsverandering aan te zetten. Als mensen in een positieve stemming zijn, staan ze meer open voor argumenten en kunnen ze beter omgaan met de negatieve consequenties van een boodschap. Daarnaast vinden mensen in een positieve stemming de gedragsverandering op de lange termijn belangrijker. Dus in plaats van de roker bang te maken met zwarte longen, kun je hem beter laten inzien hoe leuk het is om later met zijn kleinkinderen te voetballen, en dat dat alleen mogelijk is als hij stopt met roken.

Categorie: Blog, Communicatie & wetenschap Tags: angstaanjagende beelden, Fear appeal, gedragsverandering

De paradox van het gepersonaliseerde internet

Door Arne Reageer | gepubliceerd op 23 februari 2014

Eli Pariser's Filter BubbleDe opkomst van het internet is een van de belangrijkste ontwikkelingen van de 21ste eeuw. Kennis was nog nooit zo dichtbij: met één muisklik weten we wat ook alweer de aanleiding was voor de eerste wereldoorlog (de moord op Franz Ferdinand) en waar je online die fijne mobiele opladers koopt (batteryboost.nl). We lezen online, luisteren online en kijken films online. We onderhouden er onze vriendschappen en doen er zaken.  

Informatie op basis van je locatie en zoekhistorie

Nu zoveel informatie via het internet beschikbaar is geworden, wordt de uitdaging groter om informatie relevant te houden voor bezoekers. Elke informatieaanbieder wil bezoekers de beste ervaring bieden, maar smaken verschillen. Wat moet je als Google of Bol.com zijnde dan doen? Informatie aanpassen aan de gebruiker. Op basis van de informatie die de gebruiker onbewust met grote internetbedrijven deelt, bepalen welke content voor de gebruiker relevant is. Ziehier de opkomst van het gepersonaliseerde internet.

Meer van hetzelfde

Op Bol.com lees je bijvoorbeeld: ‘andere bezoekers lazen ook…’ Spotify geeft op basis van de muziek die je hebt geluisterd suggesties voor andere artiesten die dezelfde soort muziek maken. Op YouTube zie je aan het einde van een filmpje andere, dezelfde soort filmpjes.

Voor de meeste gebruikers werkt dit heel goed: de kans neemt immers toe dat de informatie die wordt getoond, past bij de informatie waar de bezoeker naar op zoek is. Maar als we een stapje terug doen en het geheel proberen te overzien, zien we ook het grote nadeel van al deze slimme systemen: we komen niet meer in aanraking met kennis en ideeën die buiten onze voorkeuren liggen.

We lezen alleen nog artikelen die in onze straatjes passen en kijken films die lijken op de films die we allang gezien hebben. Meer van hetzelfde dus. En minder nieuwe inzichten waar we vóór de opkomst van het gepersonaliseerde internet wel mee in aanraking kwamen.

The Filter Bubble

Eli Pariser, auteur van het boek The Filter Bubble: What The Internet Is Hiding From You, introduceerde dit inzicht in onderstaande TED talk:

[fve]http://youtu.be/B8ofWFx525s[/fve]

Hoe kun je zelf deze ongevraagde filtering van internetbedrijven voorkomen? Door je anoniemer op het internet te begeven. Op zoek te gaan naar diensten die expliciet vermelden dat ze geen gegevens van bezoekers opslaan. Niet meer Googelen, maar Duck Duck Go’en.

Oplossing?

Best een lastig advies om op te volgen nu bekende internetdiensten als Facebook en Google zo geïntegreerd zijn in ons dagelijks leven. En die filterzeepbel kan wel een probleem zijn, maar het zorgt voor individuele gebruikers wél voor de best mogelijke informatie. Willen we het gepersonaliseerde internet wel opgeven als we niet weten welke ideeën we door het filteren missen?

Categorie: Blog, Informatietechnologie Tags: Informatisering, Internet, The Filter Bubble

Is reputatiemanagement zinloos?

Door Arne 3 Reacties | gepubliceerd op 12 december 2013

Tag cloud over reputatiemanagementOrganisaties hechten veel belang aan hun reputatie. Het beeld dat belanghebbenden van bedrijven hebben, blijkt in grote mate het succes te voorspellen. Organisaties met een positieve reputatie maken bijvoorbeeld meer winst. Ze zijn in staat betere werknemers en meer investeerders aan te trekken. Organisaties zijn zich hiervan bewust: met behulp van reputatiemanagement proberen ze de beelden die anderen van de organisatie hebben te beïnvloeden.

Hoe komt een reputatie tot stand?

Stakeholders baseren zich bij het bepalen van een organisatiereputatie bewust en onbewust op informatie uit verschillende informatiebronnen: eigen ervaringen, ervaringen van anderen, het nieuws en informatie die de organisatie verstrekt. Voor consumenten doet de reputatie er vooral toe op momenten dat zij niet in staat zijn om informatie uitgebreid te verwerken. In complexe situaties (bijvoorbeeld als mensen snel moeten beslissen) grijpen consumenten automatisch terug op het beeld dat zij van een bedrijf hebben.

Crisisnieuws en reputaties

Uit recent onderzoek  blijkt dat consumenten bij crisisnieuws over een bepaalde organisatie niet alleen negatiever oordelen over die organisatie, maar ook negatiever oordelen over de hele bedrijfstak. In deze situaties is er sprake van zogeheten spillover-effecten: de negatieve reputatie van een enkele organisatie beïnvloedt het beeld dat stakeholders hebben van soortgelijke organisaties. Bij het lezen van deze onderzoeksresultaten vroeg ik mij af of het los van crisisnieuws andersom ook zo werkt: is de branchereputatie niet altijd van invloed op een bedrijfsreputatie?

Is de branchereputatie van invloed op een bedrijfsreputatie?

Als alles meezit, ga ik vanaf maart 2014 voor mijn masterscriptie met deze onderzoeksvraag aan de slag. Is de branchereputatie van invloed op een bedrijfsreputatie? Zo ja, voor welke branches geldt dit? Zijn die effecten positief of negatief? En welke factoren zorgen er dan voor dat er bij de ene branche wel effecten zijn en bij de andere branche niet?

Als in bepaalde branches de organisatiereputatie sterk beïnvloed wordt door de reputatie van de sector, is er voor deze bedrijven minder speelruimte om de reputatie te verbeteren. Wellicht moeten bedrijven in die sectoren meer werken aan een collectieve reputatiestrategie om de reputatie van de gehele branche te verbeteren.

Categorie: Blog, Communicatie & wetenschap Tags: Branchereputatie, communicatie, reputatiemanagement, strategische communicatie

Wat moet er op je visitekaartje?

Door Arne 2 Reacties | gepubliceerd op 15 november 2013

Visitekaartjes Nijmegen: wat moet er op?Elke ondernemer heeft een visitekaartje nodig. Na een gesprek met een potentiële klant wil je natuurlijk je contactgegevens kunnen achterlaten. Veel ondernemers hebben een standaard kaartje met alleen wat contactgegevens. Daarmee laten ze een belangrijke kans liggen. Slimme ondernemers benutten het visitekaartje om potentiële klanten te overtuigen daadwerkelijk klant te worden. Hoe je dat doet, lees je in dit blogartikel.

 Wat hoort er op elk visitekaartje?

  • De naam van je onderneming
  • Dat wat de onderneming doet (zo concreet mogelijk)
  • Je naam
  • Je telefoonnummer
  • Je e-mailadres
  • Het adres van je website

Bij ondernemingen met meerdere werknemers kan je ervoor kiezen om de functie er nog bij te zetten. Als je klanten vanuit een locatie helpt, is het misschien goed om je adres op het kaartje te zetten.

Als ondernemer heb je al gauw de neiging om zoveel mogelijk contactgegevens op het visitekaartje te zetten, maar vaak is dat helemaal niet nodig. Zakelijke relaties weten je LinkedIn-profiel ook wel te vinden als het adres niet op je kaartje staat. Door alleen de belangrijkste gegevens op een visitekaartje te zetten, heb je ruimte om iets extra’s te doen.

Meer doen met je visitekaartje

Wat kun je allemaal extra doen met je visitekaartje? Op internet zijn er talloze leuke voorbeelden te vinden van creatieve visitekaartjes. Je kunt kiezen voor een afwijkende papiersoort. Of het papier in een bepaalde vorm laten snijden. Je kunt het papier perforeren, rillen (vouwen), of kiezen voor een speciale soort afwerking. Dergelijke extra’s kosten echter wel meer geld. Als je over weinig budget beschikt, kun je er beter voor kiezen om de inhoud van het kaartje te optimaliseren. Door bijvoorbeeld een foto van jezelf erop te zetten, of in één zin te omschrijven waarom een klant voor jouw onderneming zou moeten kiezen.

Met het visitekaartje wil je opvallen. Je wil ervoor zorgen dat klanten jouw onderneming onthouden en dat ze je visitekaartje niet zomaar weggooien. Een onderscheidend ontwerp is daarvoor noodzakelijk.

Categorie: Blog Tags: drukwerk, grafisch ontwerp, Visitekaartjes

Het succes van de Triodos Bank

Door Arne 6 Reacties | gepubliceerd op 1 oktober 2013

Communicatie van de Triodos BankAls klant ontvang ik met enige regelmaat post van de Triodos Bank. In duurzaam folie zit een prachtig vormgegeven nieuwskrant en flyer. Het gerecyclede, matte papier sluit perfect aan bij de identiteit van de bank; groen, duurzaam en coöperatief. Voor zo’n imago zijn klanten bereid meer te betalen, blijkens het succes van de bank. Want ondanks de wat lagere spaarrente, vertoont de Triodos Bank al jaren een sterke groei. Waarom is de Triodos Bank zo succesvol?

Identiteit en positionering in de financiële sector

Veel banken en verzekeraars vinden het lastig om een unieke positionering te kiezen, omdat de producten die ze verkopen op elkaar lijken. Daarnaast zijn de producten lastig om te vermarkten, omdat ze voor de meeste mensen niet aansprekend zijn. Zeg nou zelf: wie wordt er warm van een aanvullende zorgverzekering? Of een slim spaarproduct? Onderscheiding op basis van producten is voor bedrijven in de financiële wereld lastig en dus zit er maar één ding op: zij onderscheiden zich op een of meerdere thema’s.

De keuze van communciatiethema’s

De keuze voor een onderscheidende positionering wordt vaak gemaakt door de marketingafdeling of een extern marketingbureau. Die zorgt ervoor dat de onderscheidende boodschap doorgevoerd wordt in alle communicatie-uitingen. Maar het publiek beoordeelt organisaties niet alleen op wat ze vertellen dat ze doen. Het publiek beoordeelt organisaties op wat ze daadwerkelijk doen. Succesvolle organisaties zorgen ervoor dat de identiteit wordt doorgevoerd in alle facetten van de organisatie. Van het productaanbod tot de omgang met het personeel; uit alles zou moeten blijken waar de organisatie voor staat.

Duurzaam is geen marketingpraatje

De Triodos Bank heeft dat goed begrepen. Ze verwerken het onderscheidende thema (duurzaam en groen) niet alleen in hun communicatie-uitingen. De duurzame en groene identiteit is geen marketingpraatje. Ze handelen er ook naar. Alles wat de bank doet, is in overeenstemming met elkaar. Het onderscheidend vermogen blijkt uit de financiële producten die ze aanbieden, de projecten die ze ondersteunen en de wijze waarop ze het geld van spaarders wegzetten. Misschien is de Triodos Bank daarom wel zo succesvol.

En dan hebben ze ook nog zo’n prachtige reclame:

[fve]http://youtu.be/TKtGpuAQbfw[/fve]

Categorie: Blog, Identiteit & positionering Tags: Marketing, strategische communicatie, Triodos bank

Aftrap: Calimeromarketing 3.0

Door Arne Reageer | gepubliceerd op 13 september 2013

Climeromarketing 2.0 Karen RommeToen al mijn plannen rond waren en de website van Aftrap Communicatie klaar stond voor lancering, ging ik op vakantie. Ik had lang nagedacht over de manier waarop ik mijn eigen communicatie vorm zou geven. Wat mij onderscheidde van mijn concurrenten; met welk concept ik de markt zou betreden. Persoonlijk, professioneel en concreet: dat werden de woorden die in mijn communicatie centraal kwamen te staan. Toen ik met dit proces klaar was, stuitte ik op het boek Calimeromarketing 2.0, waarin Karen Romme een marketingfilosofie voor ondernemers beschrijft. Mijn aanpak bleek perfect bij haar filosofie te passen.

Over Calimeromarketing

Inmiddels is het boek alweer 4 jaar oud, maar toch zitten er een boel leuke, concrete tips in het boek. Het uitgangspunt is dat marketing en communicatie voor ondernemers, start-ups en ZZP’ers, anders is dan voor grotere bedrijven. Grotere organisaties hebben meer budget en meer mankracht om grotere marketingdoelen halen. Maar kleine bedrijven hebben ook en boel voordelen: ze zijn flexibeler, klantgerichter en meer betrokken. Calimeromarketing benut deze strategische voordelen.

De P van Persoonlijkheid

Karen beschrijft  vijf basisprincipes van Calimeromarketing:

  • Stel jezelf vragen en durf te kiezen
  • Doe de dingen die je doet beter en professioneler dan anderen
  • Zet jezelf actief in als boegbeeld van je bedrijf
  • Ontwikkel een marketingstrategie die dicht bij jezelf staat
  • Ga voor relaties in plaats van klanten

Deze uitgangspunten waren voor mij erg herkenbaar. Zonder dat ik het wist, zijn deze vijf basisprincipes onderdeel van mijn aanpak. Bij Het Kookatelier deed ik het, bij De Akelei deed ik het, en nu doe ik het bij mijn eigen bedrijf opnieuw: ik zet de ondernemer in als boegbeeld van het bedrijf, ik doe de dingen beter en professioneler dan anderen en ontwikkel een marketingstrategie die dicht bij de ondernemer staat.

Karen geeft inspirerende tips en adviezen aan ondernemers die meer uit hun marketingcommunicatie willen halen. Lees dat boek. En als je hem uit hebt, weet je bij wie je moet zijn om de adviezen in de praktijk te brengen.

Categorie: Blog, Calimeromarketing Tags: communicatie, Marketing, Startups, strategie

  • « Vorige
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • Volgende »

Van mijn blog

  • De fluisterwaterkoker
  • De sector, de marktleider en een bedrijfsreputatie
  • De klagende consument; negeren of reageren?
  • Aardappelmarketing
  • Beïnvloeden marktleiders reputaties van collega-merken?
  • Klantcontact: hoe wel en hoe niet?
  • Overtuigen met angstaanjagende beelden, werkt dat?
  • De paradox van het gepersonaliseerde internet
  • Is reputatiemanagement zinloos?
  • Wat moet er op je visitekaartje?
  • Het succes van de Triodos Bank
  • Aftrap: Calimeromarketing 3.0
  • Wat doe jij met al je ideeën?
  • Het einde van ons geheugen
  • Vijf criteria voor een goede website
  • Schema’s en tropen om in je oren te knopen
  • Ervaringen met Scoupy
  • Marketing bij buitengesloten consumenten
  • Waarom de jokkebrokken-advertentie van de NLE werkt
  • Webteksten: jij of u?
Arne

Kennismaken?

Stuur me even een berichtje. Ik leer je graag kennen.

Bericht sturen

Van Twitter

  • Je reageert vooral op lijden dat je met eigen ogen ziet. Zo simpel is het www.volkskrant.nl/ts-bfe0b9e3 via @volkskrant

    15 juli 2019 09:44

Artikelen van mijn hand

  • De fluisterwaterkoker
  • De sector, de marktleider en een bedrijfsreputatie
  • De klagende consument; negeren of reageren?

Based in Utrecht

Celebesstraat 40 bis
3531 KD Utrecht
06 15 25 33 62

  • Facebook
  • LinkedIn