Als klant ontvang ik met enige regelmaat post van de Triodos Bank. In duurzaam folie zit een prachtig vormgegeven nieuwskrant en flyer. Het gerecyclede, matte papier sluit perfect aan bij de identiteit van de bank. Voor zo’n imago zijn klanten bereid meer te betalen, blijkens het succes van de bank. Want ondanks de wat lagere spaarrente, vertoont de Triodos Bank al jaren een sterke groei. Waarom is de Triodos Bank zo succesvol?
Identiteit en positionering in de financiële sector
Veel banken en verzekeraars vinden het lastig om een unieke positionering te kiezen, omdat de producten die ze verkopen op elkaar lijken. Daarnaast zijn de producten lastig om te vermarkten, omdat ze voor de meeste mensen niet aansprekend zijn. Zeg nou zelf: wie wordt er warm van een aanvullende zorgverzekering? Of een slim spaarproduct? Onderscheiding op basis van producten is voor bedrijven in de financiële wereld lastig en dus zit er maar één ding op: zij onderscheiden zich op een of meerdere thema’s.
De keuze van communciatiethema’s
De keuze voor een onderscheidende positionering wordt vaak gemaakt door de marketingafdeling of een extern marketingbureau. Die zorgt ervoor dat de onderscheidende boodschap doorgevoerd wordt in alle communicatie-uitingen. Maar het publiek beoordeelt organisaties niet alleen op wat ze vertellen dat ze doen. Het publiek beoordeelt organisaties op wat ze daadwerkelijk doen. Succesvolle organisaties zorgen ervoor dat de identiteit wordt doorgevoerd in alle facetten van de organisatie. Van het productaanbod tot de omgang met het personeel; uit alles zou moeten blijken waar de organisatie voor staat.
Duurzaam is geen marketingpraatje
De Triodos Bank heeft dat goed begrepen. Ze verwerken het onderscheidende thema (duurzaam en groen) niet alleen in hun communicatie-uitingen. De duurzame en groene identiteit is geen marketingpraatje. Ze handelen er ook naar. Alles wat de bank doet, is in overeenstemming met elkaar. Het onderscheidend vermogen blijkt uit de financiële producten die ze aanbieden, de projecten die ze ondersteunen en de wijze waarop ze het geld van spaarders wegzetten. Misschien is de Triodos Bank daarom wel zo succesvol.
En dan hebben ze ook nog zo’n prachtige reclame:
Inderdaad fraai en consequent. Wat ik in de commercial een beetje mis, is wat Triodos nu precies bedoelt met dat ‘klein’ en dat verschil dat gemaakt wordt door ‘wat je elke dag doet’. Wat voor ‘andere economie’ heeft Triodos voor ogen? Maar misschien is dat allemaal wel te ingewikkeld voor een filmpje van anderhalve minuut.
Ja, misschien is anderhalve minuut daar te kort voor, maar in mijn ogen spreekt dat ook voor zich. De Triodos Bank heeft ongetwijfeld een duurzame en groene economie voor ogen. In deze commercial wijzen ze vooral op de manier waarop ze dat willen realiseren: met kleine initiatieven, die samen grote impact hebben.
Helemaal mee eens. Goede bank, mooie projecten en prima uitstraling. Ook een deel van ons geld staat er stevig. Het is alleen zo jammer dat de dingen die goed voor ons zijn allemaal net iets duurder zijn of in dit geval net iets minder opleveren. Hierdoor mis je een deel van onze samenleving die het zich niet kan veroorloven om op deze manier bezig te zijn een stukje betere wereld…
Klopt. Toch hoeft werken aan een betere wereld in mijn ogen niet beperkt te worden door een gebrek aan financiële middelen. Er zijn een boel manieren waarop je een bijdrage kunt leveren die helemaal niets kosten.
Dit vind ik een van de beste commercials van dit moment. Triodos slaagt er in om een beleving neer te zetten. Door de focus te verleggen van het product naar het gevoel om bij de Triodos bank te horen.
Helemaal mee eens! Mooi onderwerp voor een gastblog van Carina?